„Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

 

Kwiecień 2009

 

KULTUROMANIAK

 

 PISEMKO O TYM,

CO KULTURALNY UCZEŃ SP 30 POWINIEN WIEDZIEĆ

 

 

W  tym numerze:

gazetki025_r6

Poznasz „Alfabet dobrych manier”

gazetki025_r27

Dowiesz się co sądzą

na temat kultury redaktorzy gazetki

Przeczytasz  wywiady

 z uczniami i pracownikami szkoły

Poznasz  zapiski  kulturomaniaka

Znajdziesz

„grzeczne” wierszyki i plakaty

WAGA 23.09 - 23.10 (żywioł powietrza)

Dowiesz się, jak „widzą cię” gwiazdy

 

Słowo wstępne

 

        Z wielką radością przekazujemy w Wasze ręce pierwszy numer „Kulturomaniaka”. Mamy nadzieję, że wspólnie z wychowawcą zapoznacie się z jego treścią. Chcielibyśmy poznać Wasze opinie na poruszane przez nas tematy,  zachęcić Was do refleksji i stałego podnoszenia poziomu kultury osobistej.

Życzymy miłej lektury

Redakcja

 

Rozważania na temat kultury

 

Celem moich rozważań będzie odpowiedź na pytanie: „Czy kultura osobista jest nam potrzebna , a jeśli tak, to czy może nam ona w czymś pomóc?”

Jestem zdania, że kultura pomaga nam w życiu codziennym. Dzięki niej inni mają o nas dobre zdanie. Można powiedzieć, że jest ona naszą wizytówką. Kultura to dla mnie nie tylko nienaganne maniery, ale także dbanie o wygląd i zdrowie. Kultura to inaczej nasza godność. Stare polskie przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą”. Zgodnie z nim musimy pamiętać o tym, że  zachowanie i wypowiedzi świadczą o naszym ogólnym poziomie. Człowiek kulturalny  jest szanowany przez innych ludzi. Wszyscy liczą się z nim i mają o nim dobre zdanie. Chcę zwrócić uwagę na to, że nasze normy zachowania odzwierciedlają warunki, w jakich dorastaliśmy. Przedstawiają w pewnym stopniu naszą rodzinę, dom oraz atmosferę, jaka w nim panuje. Jeżeli widzimy źle wychowane dziecko, to myślimy właśnie o rodzicach, którzy je wychowali. Nikt z nas nie chce, aby obce osoby źle wyrażały się o naszych rodzicach. Nie powinniśmy więc kalać dobrego imienia całej rodziny.  

Nie należy zapominać również o tym, że czasami kultura osobista jest jedyną rzeczą jaką mamy. Nikt nie może nas jej pozbawić. Nasza godność jest faktem istnienia naszej osoby. Nawet jeżeli wszystko utracimy, ona pozostaje. Wszystko to prowadzi do wniosku, że kultura osobista jest potrzebna człowiekowi w jego codziennym życiu i na pewno mu je ułatwia. Dowodzą tego powyższe argumenty, które wymieniłem udowadniając tę tezę. Myślę, że powinniśmy kłaść duży nacisk na naszą kulturę i zachowanie, aby odnaleźć się w tym świecie i być kimś.

M. S.

Skład redakcji:

Nauczyciele: p. Zofia Dzięcioł, p. Teresa Godlewska, p. Sylwia Owczarz, p. Agata Pizoń , p. Mirosław Strzelec.

Uczniowie: Mateusz Bartnik ( 6 B), Weronika Filipczuk (5 B), Aleksandra Gzik (6 A), Paulina Kolibska (5 c), Katarzyna Komza (6 B), Michał Nowosadzki (6 D ), Weronika Rabczewska (5 E, Michał Sutryk (6 D), Aleksandra Wasil (4 C), Olga Wierzchowska (6 C), Oliwia Zalewska (4 D), Agnieszka Zaroślińska (5 C). 

Alfabet dobrych manier dla nastolatka

 

gazetki025_r5

gazetki025_r6

Arogancja - okazywana słowami, minami, gestami wobec dorosłych jest nie do wybaczenia.

gazetki025_r7

Brzydkie słowa – takich słów kulturalny człowiek wcale nie używa.

gazetki025_r8

Cześć – nie żałujmy tego słowa wobec kolegów i koleżanek.

gazetki025_r9

Dyskrecja – to umiejętność zachowania tajemnicy. Nie powtarzamy osobom postronnym powierzonych nam sekretów.

gazetki025_r10

Elegancja - to styl bycia i ubierania się, polega na "dyskretnym uroku".

gazetki025_r11

Fair play - szlachetna gra, w życiu codziennym polegająca na tym, żeby nie oszukiwać, nie wygrywać cudzym kosztem, nie wykorzystywać swojej przewagi.

gazetki025_r12

Gafa - zachowanie nietaktowne, raczej           niezamierzone, wynikające z nieuwagi, niewiedzy czy roztargnienia, gdy się zdarzy, nie wpadajmy w panikę i szybko przeprośmy.

gazetki025_r13

Higiena - obowiązuje codzienne mycie się od stóp do głów. Uwaga! Pryskanie brudu dezodorantem daje mizerne efekty.

gazetki025_r14

Imieniny - nie zapominajmy solenizantom złożyć życzeń.

gazetki025_r15

Jedzenie - mlaskanie, siorbanie, cmokanie, czyli jedzenie głośne i niechlujne jest bardzo kompromitujące!

gazetki025_r16

Kłanianie się - młodsi kłaniają się starszym, uczniowie nauczycielom i innym pracownikom szkoły, chłopcy                                             dziewczętom.

gazetki025_r17

Listy - cudza korespondencja to rzecz święta, nie otwieramy i nie czytamy cudzych listów.

Łyżeczka - zawsze wyjmujemy ze szklanki, gdy pijemy herbatę (w przeciwnym wypadku grozi wybiciem oka!).

gazetki025_r18

Mowa sztućców - po skończonym posiłku odkładamy sztućce na talerzu równolegle do siebie po prawej stronie.

gazetki025_r19

Niepunktualność - ten, kto się spóźnia, zraża do siebie ludzi, jeszcze zanim ich zobaczy.

gazetki025_r20

Obrażanie się - dąsanie o byle co, "muchy w nosie" to mało elegancki (a przy tym nudny!) sposób załatwiania swoich porachunków.

gazetki025_r21

Plotka - jest w bardzo złym tonie. Świadczy o osobie, która plotkuje, że jest pusta i nie ma nic do powiedzenia na inne tematy. Takiej osobie nie należy ufać.

gazetki025_r22

Rodzice - nie do wybaczenia jest niegrzeczne zachowanie wobec rodziców lub lekceważące wyrażanie się o nich przy kolegach.

gazetki025_r23

Śmiecenie - człowiek cywilizowany nie wyrzuca śmieci, gdzie popadnie.

gazetki025_r24

Telefon - dzwoniąc do kogoś witamy się i zawsze przedstawiamy, nie telefonujemy po godzinie 22.00.

gazetki025_r25

Uśmiech - ułatwia codzienne życie. To gest życzliwości wobec innych ludzi.

gazetki025_r26

Wizyta z rodzicami - nie okazujemy, że się nudzimy, nie chodzimy z męczeńska miną i nie jęczymy "chcę do domu".

gazetki025_r27

Zwroty grzecznościowe –starajmy się  używać  „magicznych słów”: proszę, przepraszam, dziękuję.

Życzliwość – powinno się być życzliwie nastawionym do wszystkich ludzi. Takie zachowanie naprawdę potrafi zdziałać cuda!

 

 

 

 

Wywiady

 

Poznaj opinie swoich kolegów i pracowników SP 30 na temat KULTURY 

 

Rozmowa z Kubą Gorajkiem – uczniem klasy I b

 

- Witamy Cię, Kubo.

- Cześć!

-Chcielibyśmy porozmawiać z tobą na temat kultury. Dokończ zdanie. Kultura jest to…

- Kultura… to jest takie coś, że ktoś jest grzeczny i nie dokucza innym.

- W szkole najbardziej kulturalny jest …

- Igor Zyśk – mój kolega z klasy.

- W naszej szkole poziom kultury jest…

- Myślę, że u nas w szkole jest bardzo wysoki poziom kultury. Prawie wszyscy są kulturalni.

- Dziękujemy za udzielenie wywiadu.

- Proszę.

Rozmowa z Michałem Sutrykiem – uczniem klasy VI d

 

- Witamy Cię, Michale.

- Witam.

-Chcielibyśmy porozmawiać z tobą na temat kultury. Prosimy cię o dokończenie kilku zdań. Kultura jest to…

- Kultura jest to jakby taka rzecz, która reprezentuje człowieka, która przedstawia go ludziom.

- Najbardziej kulturalni uczniowie w szkole to…

- Sądzę, że najbardziej kulturalni są uczniowie z klas I – III.

- W naszej szkole poziom kultury jest…

- Według mnie poziom kultury w naszej szkole jest średni.

- Dziękujemy za rozmowę.

- Również dziękuję.

Wywiad z panem Krzysztofem Ogurkiem

 

- Dzień dobry panu!

- Dzień dobry.

- Teraz, w dzisiejszych czasach, często spotykamy się ze słowem "Kultura". Czym według pana jest  kultura?

- Według mnie kultura jest to dowód osobisty człowieka.

- Jak pan rozumie wyrażenie „być kulturalnym”?

- Być miłym dla innych, tolerancyjnym.

- Kto jest, według pana, najbardziej kulturalny w szkole?

- Myślę, że najbardziej kulturalni są czwartoklasiści.

- A jak pan myśli, jaki jest ogólny poziom kultury wszystkich uczniów naszej szkoły: wysoki, czy niski?

- Sądzę, że jest powyżej średniej, choć zdarzają się w naszej szkole osoby, które zdaje się nawet nie wiedzą co znaczy słowo „kultura”.

M & M- Dziękujemy za udzielenie wywiadu.

- Dziękuję.

 

 

 

Julia Białkowska – uczennica klasy Ia

 

Biegną Asy z I klasy!

Tak nie można, uważajcie!

Nikogo nie popychajcie,

Nie krzyczcie wniebogłosy,

Bo się jeżą włosy.

Tylko rozmawiajcie,

Lub się umawiajcie.

Kartoniki po mleku składajcie

I do kosza wyrzucajcie.

 

Maciej Frąk kl.Ie

 

 

Grzeczność

 

Żeby grzecznym być,

Nie trzeba się bić.

Nigdy nie rób czegoś złego,

Lepiej zrobić coś dobrego.

 

Pomóż w szkole koleżankom,

Pobaw się z siostrzyczką lalką.

Pomóż w zmywaniu mamie,

Zrób rano tacie śniadanie.

 

Gdy grzecznym się chce być,

Łatwo wtedy żyć!

 

Mikołaj Brzyski kl.Ve

 

Wybija 8 godzina

Trzydziestka lekcje zaczyna.

Milkną wrzaski, hałasy

Wszyscy idą do klasy.

 

Nikt nikogo nie popycha

Nikt nie krzyczy i nie wzdycha.

Zapominamy o zabawkach,

Gdy siadamy w swoich ławkach.

 

Czytamy, piszemy, malujemy

tak jak umiemy.

 

Dobrze liczymy, bo ćwiczymy.

Super śpiewamy,

Bo głosy piękne mamy.

Poprawimy zachowanie,

Bo dostaniemy w domu lanie.

 

Agnieszka Teterycz, kl.Ie

 

W klasie

W klasie siedzi dzieci wiele

Są też i nauczyciele

Wszyscy bardzo się starają

I na lekcjach uważają.

 

Siedzą grzecznie obok siebie

Jak aniołki w wielkim niebie

Wie już bowiem dziecko każde:

Zachowanie jest dziś ważne!

 

Ola Sławek kl.IVe

 

 

Julia Buczek – uczennica klasy Ia

 

 

 

Postanowienie

 

Postanowiłem sobie, że jeszcze przed końcem tego roku szkolnego zupełnie się zmienię. Przede wszystkim: szkoła! Żadnej dwójki! Zacznę od mocnych czwórek, potem już tylko piątki i szóstki. I to ze wszystkich przedmiotów!

Po drugie: koledzy! Żadnych bójek, kłótni o byle co! Mama bardzo tego nie lubi.

No i wreszcie dom! Tu trzeba się będzie z pewnością najbardziej przyłożyć. Przede wszystkim nie złościć się na Piotrusia – przecież to jeszcze taki maluch! Oczywiście, nie odpowiadać niegrzecznie mamie i babci! I będę więcej pomagał w domu. Muszę polubić obieranie kartofli.

Zapisałem to wszystko w specjalnie do tego przeznaczonym zeszycie, który pięknie obłożyłem w kolorowy papier. Na wierzchu wykaligrafowałem napis: POSTANOWIENIA! Wyznaczyłem sobie zadania na poszczególne tygodnie. Miałem zacząć realizowanie moich postanowień już zaraz, od dziś.

Na razie musiałem przerwać pracę, aby się nieco posilić. Zajęło mi to trochę czasu. Kiedy wróciłem – oczom moim ukazał się okropny widok. Piotruś klęcząc na krzesełku przy biurku – smarował kredkami w moim nowym zeszycie. Już kilka kartek było pomazanych na różne kolory i w rozmaite wzorki: kreski, kółka, kwadraty i różne inne nieregularne kształty…

 

 

Uwaga! KONKURS

Co Twoim zdaniem powinien zrobić bohater opowiadania, żeby postąpić zgodnie ze swoim chlubnym postanowieniem?

 

 Na Twoje propozycje czekamy w bibliotece szkolnej do dnia 22 maja 2009. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone i opublikowane w kolejnym numerze „Kulturomaniaka”. 

 

BARAN 21.03 - 20.04 (żywioł ognia)

 

BARAN 21.03 - 20.04 (żywioł ognia)

Ma bystry umysł, szybko się uczy. Jedyny kłopot polega na tym, że równie szybko to zapomina. Baran może mieć kłopoty ze szkolną dyscypliną i porządkiem, jeśli nie zmieni swojego zachowania. Odzywa się zanim przemyśli sprawę, często nawet nie zrozumiawszy pytania. Niestety zdarza mu się przerywać czyjeś wypowiedzi.  Baranie zmień to!

BYK 21.04 - 20.05 (żywioł ziemi)

 

BYK 21.04 - 20.05 (żywioł ziemi)

Z przyjemnością poddaje się szkolnej rutynie, nie łamie zakazów, nie przekracza przepisów, ponieważ ma wrodzony szacunek dla autorytetu. Właściwie to od razu urodził się kulturalny J. W szkole na lekcji nie odezwie się, nie zada pytania i nie udzieli odpowiedzi jeśli nie ma pewności, że wszystko dokładnie przemyślał. Lubi się zastanawiać, zapewne zostanie myślicielem. Byku zadbaj o swoje relacje koleżeńskie, bo przyjaźnie szkolne na pewno zaowocują w przyszłości.

BLIŹNIĘTA 21.05 - 21.06 (żywioł powietrza)

BLIŹNIĘTA 21.05 - 21.06 (żywioł powietrza)

Bliźnięta lubią się uczyć, zwłaszcza na własnych błędach. Trudno jest im się skupić nad jednej sprawie, ponieważ ich umysł wybiega do czegoś znacznie ciekawsze niż zajęcia szkolne. Odrabianie lekcji i zdawanie egzaminów nie należy do ich ulubionych  zajęć. Pomocny w szkole, zawsze wszyscy mogą liczyć na podpowiedź ze strony Bliźniaka, co niekoniecznie podoba się nauczycielom. 

RAK 22.06 - 22.07 (żywioł wody)

RAK 22.06 - 22.07 (żywioł wody)

 

Raki mają zdolność łatwego zapamiętywania, co powinny bardzo szanować i umiejętnie wykorzystywać w przygotowaniu do lekcji. Osoby spod tego znaku są bardzo utalentowane, o czym nie zawsze wiedzą. Drogi Raczku uwierz wreszczie w siebie!

LEW 23.07 - 23.08 (żywioł ognia)

 

LEW 23.07 - 23.08 (żywioł ognia)

Uwielbia pokazywać co potrafi, prezentować swoje umiejętności, pomysły, wiedzę. Lew może zostać przywódcą klasy, ponieważ inni wyczuwają jego siłę i osobowość, ale pamiętaj abyś szanował innych. Jeśli w dalszym ciągu zamierzasz unikać basenu to będziesz miał ogromne problemy z kręgosłupem.

PANNA 24.08 - 22.09 (żywioł ziemi)

 

PANNA 24.08 - 22.09 (żywioł ziemi)

Lubi porządek i rytm szkoły, jest pracowita i nie trzeba  jej przypominać o odrabianiu lekcji. Dopóki zadanie wydaje się sensowne, na pewno je wykona. Nie zrobi niczego niedbale, pracuje pilnie i dokładnie.  Równie starannie przed każdą lekcją poprawia makijaż, lepiej zrezygnuj z tego jeśli jeszcze nie skończyłaś szkoły podstawowej!

WAGA 23.09 - 23.10 (żywioł powietrza)

 

WAGA 23.09 - 23.10 (żywioł powietrza)

Rzadko ma problem z dostosowaniem się do systemu szkolnego. Lubi szkolny porządek, a fakt, że doskonale wie czego się od niej oczekuje, powoduje, że osiąga dobre wyniki. Na ogół pozostaje w dobrych stosunkach z nauczycielami i łatwo zawiera przyjaźnie. Jest duszą towarzystwa.

SKORPION 24.10 - 22.11 (żywioł wody)

SKORPION 24.10 - 22.11 (żywioł wody)

Skorpion wykazuje raczej zdolności z jednego przedmiotu. czasami zdarza mu się zapomnieć o przynoszeniu do szkoły potrzebnych przyborów. Radzimy zwracać większą uwagę na staranne pakowanie tornistra przed wyjściem na lekcje.

STRZELEC 23.11 - 21.12 (żywioł ognia)

STRZELEC 23.11 - 21.12 (żywioł ognia)

Strzelec to znak związany z nauką. Wkłada jednak w naukę tylko tyle wysiłku, ile potrzeba np. do zdania egzaminu lub przejścia z jednej klasy do drugiej. Często można Strzelca spotkać na boisku szkolnym, musi bowiem wyładować energię.

KOZIOROŻEC 22.12 - 20.01 (żywioł ziemi)

KOZIOROŻEC 22.12 - 20.01 (żywioł ziemi)

Szkoła stanowi środowisko naturalne Koziorożca. Wśród obowiązków i rutyny czuje się doskonale, ponadto lubi współzawodnictwo jakie panuje w szkole, może bowiem w ten sposób udowodnić jak jest uzdolniony. Ma wielki szacunek dla autorytetu, a występowanie z szeregu wcale go nie bawi. Często osiąga dobre wyniki, ponieważ łatwo dopasowuje się do systemu szkolnego. Uwielbia być gospodarzem  klasy i bardzo poważnie traktuje swoje obowiązki.

WODNIK 21.01 - 19.02 (żywioł wody)

 

WODNIK 21.01 - 19.02 (żywioł wody)

Wodnik to znak szybkiego refleksu, intuicji i przebłysku inspiracji.  Wodnik często wykorzystuje swoją energię np. do pomocy słabszym kolegom oraz do poszerzania swojej wiedzy. Oby tak dalej!

RYBY 20.02 - 20.03 (żywioł wody)

 

RYBY 20.02 - 20.03 (żywioł wody

Ryby wspaniale radzą sobie z przedmiotami, które wymagają wyobraźni i talentów twórczych, mają także zdolności do języków. Cieszą się wielką popularnością, jednak zazwyczaj nie należą do przywódców, przy czym mają skłonność do naśladowania ogółu.