Ozobot, mBot i Scottie Go w naszej szkole
6 marca uczniowie klasy VI c i VI a na lekcji informatyki poznali jednego z najmniejszych robotów jakim jest Ozobot. Ten nieskomplikowany robot kształtem zbliżony do kulki wyposażony jest w koła i czujniki kolorów, dzięki którym rozpoznaje sekwencje kolorowych linii. Od razu po uruchomieniu robot gotowy był do pracy, nie wymagał podłączenia do sieci ani oprogramowania. Wystarczyły białe kartki papieru xero i kolorowe flamastry aby napisać/narysować pierwszy program. Po zapoznaniu się z tabelą kodów, uczniowie rozpoczęli rysowanie i kodowanie trasy dla robota, dbając o to, aby linie nie były za cienkie i nie miały ostrych zakrętów. Kiedy trasa była gotowa uczniowie testowali, czy Ozobot porusza się tak, jak tego oczekiwali.
Po testowaniu przyszedł czas na grę planszowo-mobilną Scottie Go, która polega na sterowaniu bohaterem za pomocą programu ułożonego z kartonowych klocków. Uczniowie układali klocki (na których jest kod QR), tak aby powstała instrukcja dla bohatera a następnie za pomocą darmowej aplikacji, zainstalowanej na telefonie, skanowali ułożony kod i sprawdzali na ekranie jego działanie.
Na koniec uczniowie poznali mBota, sterowanego za pomocą bezpłatnego, dostępnego w polskiej wersji językowej, programu mBlock, podobnego do Scratcha 2.0, ale dodatkowo wyposażonego w bloczki z poleceniami do programowania robotów. Ważne, że komunikacja z robotem odbywała się bezprzewodowo. Uczniowie dowiedzieli się jakie czujniki posiada mBot i w jaki sposób z tych czujników korzysta, a następnie obserwowali jak robot pokonuje trasę w kształcie ósemki, jak omija przeszkody jeżdżąc po sali.


1pixiz-17-03-2017-20-04-07 DSC_1320 DSC_1321 DSC_1322 DSC_1323 DSC_1324 DSC_1325 DSC_1326 DSC_1327 DSC_1332 DSC_1337 DSC_1340 DSC_1341 DSC_1346 DSC_1348 DSC_1349 DSC_1350 DSC_1351 DSC_1352 DSC_1354 DSC_1355 DSC_1356 DSC_1357 DSC_1358 DSC_1359 DSC_1360 DSC_1361 DSC_13281 jquery lightbox with slideshowby VisualLightBox.com v6.1